
5 snelle tips om overzicht te krijgen in je werkzaamheden
Ben jij een jonge ambitieuze onderneemster en ben jij het overzicht totaal kwijt? Weet je door de hoeveelheid werk niet meer waar je moet beginnen? Vergeet je afspraken? Je bent echt niet de enige. Geloof mij.
Herkenbaar. Veel ondernemers hebben het druk. Door hun eigen succes. Maar daardoor ontstaat chaos in je hoofd. Werk je minder efficiënt.
In deze blog geef ik je als Virtueel Assistent en vanuit mijn ervaring met Office Support 5 snelle tips om in no time een overzicht te krijgen in je werkzaamheden.
1. To do lijst
Maak een to do lijst van al je actiepunten. Zo krijg je overzicht in alle werkzaamheden die je nog moet doen. Het helpt je te focussen. Het leert je onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Daarnaast is het lekker om dingen af te kunnen vinken. Toch?
Hoe je dit doet? Dat kan met een ouderwetse planner, in je online agenda of een speciale planningstool zoals Trello of Ansana. Het geeft je echt overzicht, verlaagt je werkdruk en geeft je meer rust in je hoofd.
2. Stapje voor stapje
Stel prioriteiten en werk dingen een voor een af. Het is verleidelijk om te multi-tasken, ik weet het. Maar daarbij loop je het risico dat het chaos blijft in je hoofd en dat meerdere zaken nog niet afgewerkt worden. Dat kost extra tijd en energie.
Doelgericht werken werkt effectief. Geeft FOCUS. Het verhoogt je productiviteit. Werk dus alles taak voor taak af. Geef de dingen die je doet je volledige aandacht.
3. Stel prio’s
Ik gaf het al eerder aan, maar als je druk bent is het soms moeilijk om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Maak een lijstje met dingen die moeten gebeuren, wat kan wachten, dingen die je alleen zelf kunt doen en dingen die je kunt uitbesteden. Creëer voor jezelf tijd en ruimte om de belangrijkste werkzaamheden ook echt op te kunnen pakken. Vraag om hulp, als het niet in je eentje lukt.
4. Agenda
Gebruik een (online) agenda. In één overzicht zie je al je afspraken, taken en notities. Zo voorkom je dubbele . Ook vergeet je geen afspraken.
Plan ook pauzes in. Pauzes zijn belangrijk. Ze zorgen ervoor dat je even afstand neemt van je werk.
Neem lunchpauze, drink een kopje koffie en loop een rondje. Daarna ben je weer scherp en werk je veel efficiënter.
5. Reflectie
Kijk aan het einde van je werkdag wat je allemaal hebt gedaan en hebt bereikt. Pak je to do lijstje erbij en kijk wat je hebt kunnen afronden. Wat ging er goed? Wat heb je niet kunnen oppakken? Moet dit naar morgen verplaatst te worden? Of kan het wachten? Ben je tevreden? Wat kun je eventueel anders doen?
Kijk dus niet alleen naar wat er niet is gelukt. Focus juist op wat je wel hebt kunnen doen en de resultaten!
Het klinkt als heel logisch. Heel easy. Maar doe het. Het werkt echt! Het geeft je weer ruimte in je hoofd. Energie. Maar vooral FOCUS. Zodat je je werk weer écht leuk vindt.
Wil je meer tips? Volg mij op mijn LinkedIn account.